fbpx

Kontrollera vår Villkor och bestämmelser nedan.

Företaget har sitt säte i Göteborg. Bolagets postadress är Prospect Hillgatan 8, 412 66 Göteborg. Om du vill kontakta oss kan du skicka ett e-postmeddelande till hej@shapd.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter, så återkommer vi till dig så snart som möjligt.

*Genom att besöka vår webbplats godkänner du vår cookiepolicy.

Beställning

När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen hittar du all information om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Om det finns några fel i orderbekräftelsen, vänligen kontakta oss omedelbart via e-post på hej@shapd.se.

Leverans

Våra normala leveranstider är 2-5 eller 14-28 dagar, beroende på om det är en lagervara eller en specialbeställd vara. OBS! Beställningar som görs under helgen skickas tidigast måndagen efter. Om det uppstår förseningar i leveransen (utan att vi har informerat dig om en längre leveranstid), vänligen kontakta oss på e-postadressen: hej@shapd.se.

Priser

Alla priser i butiken är i SEK och alla priser är exklusive moms om inget annat anges. Vi reserverar oss för prisändringar som beror på förändringar i leverantörens priser, tryckfel i prislistan samt prisfel som beror på felaktig information och förbehåller oss rätten att göra justeringar.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar från den dag du mottog en beställd vara. OBS! Detta gäller inte vid köp av behandlingsplan, delar eller hela behandlingen, eller förskott eftersom behandlingsplan och tandställning är skräddarsydda för patienten, se mer nedan.

När du utövar din ångerrätt:

Du måste meddela att du drar dig ur. Anmälan ska skickas till oss på hej@shapd.se. I din anmälan måste ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer och de artiklar som ska returneras anges klart och tydligt. Du måste returnera varorna till oss omedelbart och senast inom 14 dagar från meddelandet om att du ångrat dig. Du är ansvarig för retur, leverans och skick på varorna vid retur, och därför måste varorna skickas säkert och i originalförpackningen. Vi förbehåller oss rätten att dra av ett belopp som motsvarar värdeminskningen från återbetalningsbeloppet i händelse av användning eller skada på varan.

Ångerrätten gäller inte för:

Artiklar som är förseglade (förseglade) av hälso- eller hygienskäl och där förseglingen (förseglingen) har brutits av dig. Artiklar som har karaktären av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen (förseglingen) har brutits av dig. Skräddarsydda produkter som är speciellt anpassade till dig eller som har en tydlig personlig prägel enligt dina önskemål. För mer information om den lagstadgade ångerrätten, läs här.

Klagomål och anspråk

Vi inspekterar alla produkter innan de skickas till dig. Om produkten trots detta skulle vara skadad eller felaktigt skickad vid ankomsten, åtar vi oss enligt gällande konsumentskyddslagstiftning att avhjälpa felet utan kostnad för dig. Du måste alltid kontakta oss för godkännande innan du returnerar en defekt vara. Reklamationen skall göras omedelbart efter det att felet upptäckts.

Hur man klagar:

Eventuella fel och brister ska alltid anmälas till customer@shapd.se, där du anger namn, adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om det inte är möjligt för oss att avhjälpa felet eller leverera en motsvarande vara, kommer vi att ersätta dig för den defekta varan i enlighet med tillämplig konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returkostnaderna för godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att avvisa en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. När det gäller klagomål följer vi riktlinjerna från Allmänna reklamationsnämnden, läs här.

Begränsning av ansvar

Vi påtar oss inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå till följd av produkten. Vi tar inget ansvar för förseningar/fel som beror på omständigheter utanför företagets kontroll (Force Majeure). Sådana omständigheter kan vara arbetskonflikt, brand, krig, myndighetsbeslut, reducerad eller utebliven leverans från leverantör. Dessutom tar vi inget ansvar för eventuella ändringar av produkter/produktspecifikationer som har ändrats av respektive leverantör, och andra faktorer utanför vår kontroll.

Information om produkten

Vi förbehåller oss rätten till eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutsålda produkter. Vi garanterar inte att bilderna återspeglar produkternas exakta utseende, eftersom det kan förekomma visuella färgskillnader beroende på skärm-, foto- och upplösningskvalitet. Vi strävar alltid efter att presentera produkterna så exakt som möjligt.

Tillgänglighet till tandläkare:

Shapd ansvarar inte för tillgängligheten hos de tandläkare som är partners. Shapd visar de partnertandläkare som ligger närmast det postnummer som kunden har angett. Denna information kommer att finnas tillgänglig via en rullgardinsmeny på webbplatsen, som listar alla tandläkare som ingår i partnerskapet, eller via telefon. Shapd kommer att ta kontakt med kunden för att boka in den första konsultationen för att påbörja Shapd-behandlingen. Efterföljande besök, som bedöms nödvändiga av tandläkaren, kommer att samordnas av tandläkaren. Alla försök att kontakta partnertandläkaren för tidsbokning utanför dessa villkor kommer att betraktas som ett brott mot avtalet.

Ytterligare behandling:

Innan köpet slutförs bekräftar kunden att Shapd inte ansvarar för tidigare tandvård som gjorts, innan Shapd behandling utförs. Försäljningen av Shapd-produkter baseras på antagandet att kunden har en "frisk mun". Om tandläkaren bedömer att ytterligare behandling behövs före start av Shapd behandlingar kommer kostnaden att bäras av kunden och överenskommas mellan kunden och tandläkaren. När den nödvändiga tandvården har slutförts av partnerns tandläkare för att säkerställa en "frisk mun" kan måtten för Shapd-produkterna lämnas till tillverkaren för specialbeställning.

Kronor, fasader, fyllningar och andra tandrestaureringar:

På grund av den typ av blekningsprocedur som Shapd erbjuder kommer tandfyllningar som kronor, fasader, fyllningar etc. inte att blekas under processen. Shapd frånsäger sig ansvaret för eventuella färgskillnader som kunder kan uppleva om de väljer att inte byta ut dessa mot en extra kostnad före blekning. Shapd frånsäger sig även ansvaret för att eventuella fyllningar, kronor eller annan protetik skadas, lossar eller missfärgas under behandling med ShapdPro Aligners.

Avbokning av möte:

Kunder som vill boka om en tid hos en partnertandläkare kan göra det inom 48 timmar. De måste boka en ny tid genom att kontakta Shapd via telefon på det nummer som angavs vid den första kontakten. Dessutom måste de skicka en skriftlig begäran via e-post till e-postadressen hej@shapd.se.

Information om cookies

Enligt lagen om elektronisk information måste besökare på en webbplats informeras om användningen av cookies av integritetsskäl. Informationen i cookien kan användas för att spåra en användares surfning. En cookie är en liten textfil som den besökta webbplatsen begär att få lagra på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det är möjligt att ställa in din webbläsare så att den automatiskt avvisar cookies. Ytterligare information finns på Post- och telestyrelsens webbplats.

Personlig information

Genom att handla på Shapd accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi skyddar din personliga integritet och samlar inte in mer information än vad som är nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller lämnar aldrig ut dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund. Shapd Care AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du har lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att hantera din beställning och i de fall du har begärt nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att anpassa marknadsföringen till dina individuella behov. Informationen nedan är en sammanfattning av hur vi, i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), lagrar och behandlar din information.

Vad är personlig information?

Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilken information lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning och svara på frågor om din beställning (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik. Dina uppgifter sparas så länge vi har en rättslig grund för att behandla dina uppgifter, t.ex. för att fullgöra avtalet mellan oss eller för att fullgöra en rättslig förpliktelse enligt t.ex. bokföringslagen.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullgöra avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande sändningar sker med ditt samtycke.

Betalningsleverantör

När du slutför ett köp delas information med vår betalningsleverantör. Den information som lagras omfattar förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Om du väljer att betala med faktura lagras även ditt personnummer hos betalningsleverantören. Informationen lagras för att slutföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalningsleverantörer (betalningsmetoder) vi använder inkluderar: Klarna, Swish, Resurs Bank, Nets.

Fraktföretag

För att kunna leverera dina beställningar och fullgöra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Den information som delas med fraktbolaget inkluderar förnamn, efternamn och leveransadress. E-postadress och/eller mobilnummer kan också komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi arbetar med inkluderar: Postnord.

Nyhetsbrev

Om du har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta görs för att hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Hubspot för att skicka nyhetsbrev.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en kopia av all information om dig som lagras hos oss. Kopian tillhandahålls elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är ofullständig.

Rätten att bli bortglömd

Du kan när som helst begära att de uppgifter som rör dig raderas. Det finns några få undantag från rätten till radering, t.ex. om informationen måste sparas för att uppfylla en rättslig förpliktelse (t.ex. enligt bokföringslagen).

Ansvar för dataskydd

Shapd Care AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbshopen och säkerställer att reglerna följs.

Hur vi skyddar dina personuppgifter

Vi använder branschstandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, bearbeta och kommunicera känslig information, t.ex. personuppgifter och lösenord, på ett säkert sätt.

Ändringar av de allmänna villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i villkoren. Ändringar i villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med beställning eller besök på webbplatsen.

Konflikter och lagval

Om en tvist inte kan lösas i enlighet med företagets kundservice och kunden kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, läs här. För personer som bor i ett annat EU-land än Danmark kan klagomål lämnas in online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, läs här. I händelse av tvist följer vi beslutet från ARN eller ett liknande tvistlösningsorgan. Tvist rörande tolkning eller tillämpning av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och förordning.

Integritetspolicy

Datapolicyn har tre syften:

För att tydligt förklara för dig som patient hur vi använder den information som du delar med oss.
För att säkerställa att du förstår vilken information vi samlar in med ditt samtycke och vad vi gör med den.
För att hålla oss ansvariga för att skydda dina rättigheter och din personliga integritet.

Vi behöver dina personuppgifter för att kunna erbjuda en säker och kvalitativ tandvård. Därför registrerar vi personuppgifter om dig varje gång du kontaktar oss. Shapd arbetar kontinuerligt med förbättringar. Därför används dina personuppgifter också för att följa upp, utveckla och förbättra vår verksamhet. Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med patientdatalagen ("PDL") och den allmänna dataskyddsförordningen ("GDPR").

Vilken information samlar vi in?

Information som du lämnar till oss. Du kan direkt eller indirekt förse oss med information om dig själv på olika sätt, till exempel när du kontaktar oss via vår webbplats eller andra kommunikationskanaler. När du bokar en tid eller besöker vår webbplats. De personuppgifter vi samlar in kan omfatta: Person- och kontaktuppgifter - namn, födelsedatum, personnummer, e-postadress, mobiltelefonnummer, kommunikationspreferenser etc.

Betalningsinformation - faktureringsinformation etc.
Enhetsinformation - t.ex. IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, tidszon, operativsystem, plattform och skärmupplösning. (Detta samlas vanligtvis in via så kallade "cookies" och är något du indirekt kan ge oss när du besöker Shapds webbplats).

Enligt lag är vi skyldiga att föra en patientjournal för alla våra patienter. Därför har vi rätt att registrera dina personuppgifter i vår patientjournal, även om du inte har gett ditt samtycke. En patientjournal måste alltid innehålla följande personuppgifter:

Bakgrund till behandlingen.
Anledningen till betydande ingripanden.
Viktig information om påbörjade och planerade interventioner.

För din säkerhet registreras alla samtal som går via Shapds elektroniska patientjournalsystem. Detta kallas för loggfiler. Samtalen loggas med tid, användare, behandlingsenhet, behandlare och patient och kan användas för att spåra behandlaren. Det innebär att du alltid kan se vem, när och vad någon har gjort med dina personuppgifter.

I 3 kap. patientdatalagen (PDL) finns bestämmelser om vad skyldigheten att dokumentera och föra patientjournal innebär. Grundläggande bestämmelser om vad en patientjournal ska innehålla finns i 3 kap. 5-8 och 11 §§ PDL. En patientjournal ska bl.a. innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård av patienten (3 kap. 6 § PDL).

Vad gör vi med den information vi har samlat in om dig?

Som tidigare nämnts är dina personuppgifter nödvändiga för att vi ska kunna erbjuda en säker och kvalitativ tandvård samt för att följa upp, utveckla och förbättra vår verksamhet. Dessutom behöver vi rapportera vissa av dina personuppgifter till försäkringskassan och nationella hälsodataregister.

Kommunikation med dig.

Shapd kan också använda din personliga information för att kommunicera och marknadsföra Shapd. Detta kan vara för att skicka inbjudningar till ditt nästa besök eller annan överenskommen tid med oss. Men också för att genomföra kundnöjdhetsundersökningar om våra tjänster. Detta sker via elektroniska kommunikationskanaler, telefon och post. Om du inte vill ta emot sådan kommunikation eller vill ändra hur vi kommunicerar är du välkommen att skicka ett e-postmeddelande till customer@shapd.se.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Personuppgifter i en patientjournal sparas i enlighet med Patient Data Protection Act i minst tio år.

Vem kan vi eventuellt dela din information med?

Information om patienters hälsotillstånd eller andra personliga frågor klassificeras enligt GDPR som "känsliga personuppgifter". Därför är kraven och konsekvenserna av missbruk av personuppgifter högre. Inom tandvården råder strikt sekretess när det gäller hantering av denna typ av information. Därför kommer vi inte att lämna ut dina personuppgifter om vi inte är skyldiga att göra det enligt lagar och förordningar, eller med ditt uttryckliga samtycke till sådant utlämnande. För att uppfylla våra skyldigheter gentemot dig och för att följa lagar och förordningar utesluter detta inte att vi kan dela dina personuppgifter med leverantörer. Vi vill dock understryka att leverantörer inte har rätt att använda dina personuppgifter för andra ändamål än vad som krävs för att fullgöra sitt avtal med Shapd. Sådana leverantörer kan till exempel vara tillverkare av elektroniska patientjournalsystem.

Shapd kan också dela din information med tredje part:

Om Shapd säljer eller förvärvar en verksamhet eller tillgångar, kan Shapd lämna ut dina personuppgifter till en potentiell säljare eller köpare av sådan verksamhet eller sådana tillgångar.
Om Shapd eller en väsentlig del av Shapds tillgångar förvärvas av en tredje part kan personuppgifter komma att delas.

Var behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar alla dina uppgifter inom EU/EES.

Vilka rättigheter har jag?

I samband med den nya dataskyddsförordningen har du som patient bland annat rätt till

Rätt att få tillgång till dina uppgifter. Du kan begära en kopia av den information du vill ta del av och verifiera den information vi har om dig. Kopian kan beställas kostnadsfritt.
Rätt till rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller ofullständig information om dig själv.
Rätten att bli bortglömd. Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter om uppgifterna inte längre behövs för det ändamål som de samlades in för. För att få uppgifter i din patientjournal raderade, kontakta Inspektionen för vård och omsorg ("IVO") på www.ivo.se. Efter ett beslut från IVO kommer dina uppgifter att raderas av Shapd.

Det kan dock finnas rättsliga skyldigheter för Shapd och tredje part som hindrar oss från att omedelbart radera vissa delar av dina uppgifter. Dessa skyldigheter härrör från redovisnings- och skattelagstiftning samt lagstiftning om konsumentskydd.

Protest mot behandling av uppgifter av allmänt intresse och myndighetsutövning.
När personuppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning kan du ha rätt att invända mot behandlingen av personuppgifterna. Du måste ange vilka typer av information du invänder mot.

Återkalla ditt samtycke

Om du återkallar ditt samtycke till behandling av personuppgifter får inga ytterligare uppgifter behandlas. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Detta gör du genom att kontakta oss.

Blockera information i din patientjournal

OBS! Ditt samtycke krävs för att andra vårdgivare ska få tillgång till dina uppgifter. Du måste alltid informeras om vad "samordnad journalföring" innebär innan en annan vårdgivare får tillgång till dina uppgifter. Om du inte vill att din journalinformation ska vara elektroniskt åtkomlig för andra vårdgivare kan du begära att informationen helt eller delvis spärras för elektronisk åtkomst. Du måste då informeras om vilka konsekvenser detta kan få för din behandling, t.ex. att du själv måste informera vårdpersonalen om vad de behöver veta för att ge dig en god och säker behandling. Du bör också vara medveten om att blockering endast kan upprättas i det elektroniska registret, inte i ett register som endast finns i pappersform.

Klagomål och ersättning

Du har rätt att när som helst lämna in ett klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till oss eller till Datainspektionen. Om personuppgifter om dig har behandlats på ett sätt som strider mot patientdatalagen och dataskyddsförordningen kan du ha rätt till ersättning.

Hur utövar du dina rättigheter?

Kontakta oss om du vill utöva någon av dina rättigheter. Om du vill lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet ber vi dig att kontakta Datainspektionen på www.imy.se

Vem är ansvarig för personuppgifter och dataskydd rådgivare hos oss?

Shapd ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter i enlighet med denna patientinformation. Shapds dataskyddsrådgivare ansvarar för frågor om dataskydd.

Om du har några frågor eller funderingar angående din personliga information eller vill utöva dina rättigheter, vänligen kontakta oss. Du kan kontakta oss på: hej@shapd.se. Shapd tar dataskydd på allvar och välkomnar dina frågor om dataskydd och personlig information. Dataskyddspolicyn uppdaterades senast den 1 februari 2024.

Behandlingsvillkor

För att uppnå önskat resultat av tandregleringsbehandling (tandreglering) krävs ett gott samarbete mellan tandläkare och patient. Välinformerade patienter som följer deras rekommendationer uppnår vanligtvis mycket positiva resultat. Ortodonti, som alla andra medicinska områden, har sina begränsningar och potentiella risker, som du måste vara medveten om och samtycka till för vidare behandling. Vanligtvis utgör dessa risker inga hinder, men det är viktigt att du informeras om dem av Shapd så att du kan fatta beslut om att fortsätta med den planerade behandlingen. Se till att diskutera riskerna med Shapd och utforska alla andra tillgängliga behandlingsalternativ innan du påbörjar din behandling. Om du har några frågor, ställ dem till oss så att du har möjlighet att få dem fullt besvarade. Innan du godkänner att fortsätta bör du vara tydlig med vad som förväntas av dig som patient (eller som vårdnadshavare eller förälder) under behandlingsperioden för att uppnå bästa resultat och minimera potentiella risker.

Om behandling med Shapd Pro Aligners

Syftet med behandlingen är att rikta in tänderna och/eller förbättra bettfunktionen för att uppnå ett slutresultat som överensstämmer så nära som  din individuella terapiplan. Vid ortodontisk behandling med aligners/osynlig tandställning bär du som patient en serie avtagbara skenor som gradvis flyttar tänderna. Dessa tillverkas på uppdrag av Shapd av ett utvalt tandlaboratorium i Tyskland. Utformningen av skenorna är baserad på din tandläkare/ortodontists ordination. Din tandläkare hos din partnerklinik samt en av ortodontisterna på Shapd ansvarar för din vård. Fördelarna med denna typ av ortodontisk behandling jämfört med traditionell räls inkluderar:

Skenor är knappt synliga under behandlingen.
De är vanligtvis bekvämare.
De är avtagbara: så att du kan äta, dricka och sköta munhygienen under behandlingen som du gjorde tidigare.
De orsakar inga semipermanenta/permanenta fläckar på tänderna

Potentiella risker

Precis som andra ingrepp och behandlingar medför tandreglering med tandregleringsskenor risker. Riskerna kan omfatta (men är inte begränsade till):

Behandlingstiden kan vara längre än vad som ursprungligen beräknades. Orsaker: Bristande följsamhet till tandläkarens/Shapd:s rekommendationer, färre timmar per dag än rekommenderat, dålig munhygien, uteblivna uppföljningsbesök.

Konsekvens: Längre behandlingstid, mindre önskat resultat.

Tandställningen kan till en början påverka ditt tal. Det är mycket ovanligt att talet påverkas negativt under en längre period; de flesta anpassar sig snabbt till att bära skenorna och anpassar sitt tal därefter. Orsak: Bristande erfarenhet av att bära aligners.
Allergiska reaktioner kan förekomma i extremt sällsynta fall. Om du får en allergisk reaktion ska du omedelbart informera din tandläkare. Orsak: Allergi mot plastmaterial i aligners.
Problem som tandköttsinflammation, karies, tandlossningssjukdom och tandsten (permanenta missfärgningar på tänderna) kan uppstå om du inte sköter din dagliga munhygien eller de förebyggande åtgärder du brukar vidta. Dessa problem bör inte betraktas som en direkt följd av behandlingen.
Skenorna kan påverka lagningar som broar och kronor. I vissa fall, om de lossnar, kan de behöva bytas ut eller cementeras. Rådfråga Shapd, som ansvarar för den ortodontiska behandlingen, innan sådana ingrepp utförs eftersom de kan påverka anpassningen av aligners.
Ortodontisk behandling bör vara permanent. I vissa fall kan dock tänderna återgå till sin ursprungliga position om du inte använder din retainer enligt instruktionerna.
Käkproblem kan uppstå i mycket sällsynta fall och orsaka käksmärta, obehag, hörselproblem eller huvudvärk. Om sådana problem uppstår ska du omedelbart informera Shapd.
Komplikationer som obehag eller fördröjda behandlingsresultat kan uppstå om du inte följer behandlingsplanen. Det är därför viktigt att du följer de instruktioner som ges av Shapd.
Vissa personer upplever känsliga tänder och ömhet i munnen under behandlingen, särskilt när de byter skenor.
Vid större tandjusteringar kan det behövas tillfälliga fästen på tänderna. Vissa patienter tycker att dessa är besvärande när de inte har på sig skenorna.
Hos vissa patienter med mycket litet utrymme i munnen för justering kan det vara nödvändigt att minska tjockleken på emaljen på tänderna (interproximal reduktion, så kallad IPR). Detta görs för att skapa utrymme för tänderna och främja anpassningen och orsakar vanligtvis inga problem för dina tänder eller mun.
Vissa tänder kan bli mer synliga från tandköttskanten efter behandlingen.
I de fall där tänderna har överlappat varandra under en längre tid före tandregleringen kan det uppstå ett mellanrum mellan tänderna vid tandköttskanten när tandregleringen är klar.
Tandregleringsbehandling kan leda till rotförkortning (rotresorption), inklusive tandregleringsbehandling med osynlig tandställning. I extremt sällsynta fall kan rotresorption leda till att tänderna blir mer rörliga, men under i övrigt friska förhållanden finns det vanligtvis ingen risk.
Om tänder saknas eller om tänderna sitter mycket nära varandra ökar risken för att skenorna går sönder. Kontakta Shapd om detta inträffar.